• 1403/01/19 - 16:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

در دیدار نوروزی اعضای کانون کارگزاران و مدیران ارشد بازار سرمایه چه گذشت؟

شب گذشته کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طبق رسم هر ساله خود میزبان دیدار نوروزی مدیران اعضا، ارکان و پیشکسوتان بازارسرمایه بود که امسال به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان با ضیافت افطار نیز همراه بود. در این مراسم عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 به ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های کانون در سالی که گذشت پرداخت و علیرضا ناصرپور، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این مراسم به برخی اقدامات مهم انجام شده در حوزه صنعت کارگزاری اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس، دبیر کل کانون کارگزاران در ابتدای این مراسم  بیان کرد: در سالی که گذشت این کانون به نمایندگی از صنعت کارگزاری در خصوص تسهیل فرآیندها و گسترش ارتباط بین اعضای خود و سازمان بورس و نیز بررسی مشکلات صنعت کارگزاری و بازارسرمایه تلاش بسیاری کرد. امیدواریم در سال جدید نیز با کمک اعضای محترم و ارکان بازارسرمایه سالی بهتر و پر رونقتر از قبل داشته باشیم.

عظیم ثابت با اشاره به برخی اقدامات انجام شده توسط کانون در سال 1402 گفت: در سال گذشته به کمک اعضای این کانون اقدامات و فعالیت های خوبی انجام شد که امیدواریم بتوانیم این روند را در سال جدید نیز ادامه دهیم و مشکلات این صنف را پیگیری کنیم.  

او افزود: یکی از این اقدامات، کاهش سهم کارگزاری‌ها در صندوق توسعه بازار بود که با همراهی سازمان بورس و هیات مدیره از 35 درصد به 30 درصد رسید، امیدواریم بتوانیم کاهش این سهم را در سال جاری نیز ادامه دهیم.

فعالیت های انجام شده در حوزه رتبه بندی شرکت ها، حضور نماینده ای از کانون در هیات تخلفات، رسیدگی به پرونده‌های متعدد تشکیل شده در بازارسرمایه که در کمیته سازش کانون انجام شد، پیگیری فعالیت سامانه های اعضا وانجام تغییرات برای بهبود عملکرد آنها، دریافت مجوز انتشار کتاب، راه اندازی نشریه سازمان کارگزاران، برگزاری اولین جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر بازارسرمایه، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مدیران ارشد ارکان بازارسرمایه و اعضای محترم کانون و ... برخی دیگر از فعالیت های انجام شده در کانون طی سال گذشته بودند که توسط  دبیر کل مطرح شدند.  

علیرضا ناصرپور، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: در سال گذشته چندین موضوع مهم و قابل توجه در صنعت کارگزاری در حوزه بورس اوراق بهادار با موفقیت به انجام رسید، موضوع نخست، تطبیق سرمایه شرکت‌های کارگزاری با مقررات موجود بود که از بین 117 شرکت کارگزاری حدود 110 شرکت توانستند این مقررات را رعایت کنند و تطبیق سرمایه را انجام دهند.  

او افزود: طی بازه زمانی گذشته حدود 18 مجوز موافقت اصولی شرکت کارگزاری جدید صادر شد که از این بین 11 شرکت تاسیس شد و 10 شرکت توانستند مجوز فعالیت اخذ کنند. در نظر داشته باشید که با وجود کاهش میزان صدور مجوزها نسبت به دو سال ابتدایی صدور مجوزها که موضوعی طبیعی هم است، اما روند صدور مجوزها همچنان ادامه خواهد داشت.

ناصرپور در ادامه موضوع صندوق توسعه را از دیگر موضوعات مهم صنعت کارگزاری در سال گذشته دانست و گفت: با توجه به بررسی هایی که در کانون کارگزاران و بخش بازار انجام شده است، تصمیماتی در حوزه صندوق توسعه بازار اخذ شده که به زودی اعلام می شود. این تصمیمات می تواند وضعیت نقدشوندگی شرکت های کارگزاری را بهبود اندکی دهد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: موضوع دیگری که در انتهای سال گذشته محل چالش بود مساله اعتبارات شرکت‌های کارگزاری بود. مطابق آخرین آمار موجود، در حال حاضر شرکت های کارگزاری حدود 42 هزار میلیارد تومان اعتبار به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند و در حدود 47 هزار میلیارد تومان نیز از نظام بانکی تسهیلات کرده‌اند. در این راستا فعلا تغییر قابل توجهی نسبت به میانگین سال گذشته برای سال جدید مشاهده نمی‌کنیم، اما برخی ملاحظات توسط برخی بانک ها و عمدتا در حوزه نرخ ها مطرح شده است.

او بیان کرد: موضوع بسیار مهم دیگر مساله بک آفیس است که در سال جاری نیز مورد بحث و بررسی قرار دارد؛ این موضوع با همکاری کانون و بورس ها در سازمان بورس تدوین شد و از شهریور ماه سال جاری فاز اول آن اجرایی خواهد شد که می تواند به رفع برخی ریسک ها در صنعت کارگزاری کمک شایانی داشته باشد.

اصلاح دستورالعمل جدید صدور مجوزها موضوع بعدی بود که ناصر پور به آن اشاره کرد؛ او افزود: ملاحظاتی دراین خصوص توسط کارگزاران در کانون کارگزاران مطرح شد که این ملاحظات هم حتما مورد توجه  قرار خواهد گرفت؛ به طور حتم با مواردی که مورد نظر کارگزاران است، جمع‌بندی تغییرات دستورالعمل انجام خواهد شد تا نکات کارشناسی شده در کانون کارگزاران در اصلاحیه نهایی دستورالعمال مذکور اعمال شود.  

  

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 589
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر