• 1402/12/20 - 10:38
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در آخرین بازدید سال 1402 کانون چه گذشت؟

بازدید اعضای کانون کارگزاران بورس از شرکت ماشین‌سازی اراک (فاراک) برگزار شد + عکس

روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند ماه جمعی از مدیران عامل و نمایندگان عضو کانون کارگزاران از گروه‌های تولیدی شرکت ماشین‌سازی اراک (فاراک) بازدید کردند و از نزدیک با مدیران این شرکت به گفتگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس، روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند ماه جمعی از مدیران عامل و نمایندگان عضو کانون کارگزاران از گروه‌های تولیدی شرکت ماشین‌سازی اراک بازدید کردند و از نزدیک با مدیران این شرکت به گفتگو پرداختند.

شایان ذکر است، در حال حاضر این مجتمع بزرگ صنعتی تحت مالکیت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، اولین و بزرگترین واحد صنعتی کشور است که با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در عرصه توسعه صنعتی و زیر بنایی کشور و با قابلیت های علمی و بهره مندی از حدود 2000 نیروی متخصص و کار آزموده، تجهیزات و امکانات پیشرفته در قالب پنج گروه تولیدی، سه شرکت تابعه مستقل، دو گروه پشتیبانی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی توانایی انجام پروژه های بزرگ ملی و بین المللی را دارا و با تولید 77 نوع محصول متنوع در حوزه های کسب و کار فعالیت می کند. 

در ابتدا بازدیدکنندگان در سالن همایش‌های شرکت ماشین‌سازی اراک مورد استقبال مدیران ارشد این مجموعه قرار گرفتند و سپس از کارگاه های تولیدی مختلف این شرکت شامل، کارگاه تولیدی متالورژی، گروه ماشین و مونتاژ، گروه تولیدی دیگ‌های بخار، گروه پل و سازه‌های فلزی، گروه ولیدی ساخت و تجهیزات بازدید کردند.

در ادامه این بازدید و در نشستی با حضور مدیران ارشد (فاراک)، فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان نیکان و عضو کانون کارگزاران به نیابت از دبیرکل کانون از مدیران ارشد این شرکت تشکر کرد و گفت: با توجه به شایستگی‌های موجود برای قیمت سهام این شرکت اما شناخت کافی برای شناسایی آن وجود ندارد. درواقع عدم تناسب ارزش دارایی‌های شرکت و مارکت کپ موضوعی است که نیازمند توجه و توضیحات بیشتری برای سهامداران است. بر این اساس، ارایه گزارشاتی که به شناخت بهتر از شرکت کمک می کند امری ضروری به نظر می‌رسد.

در ادامه طی ارایه‌ای در خصوص این شرکت بیان شد: ارزش بازار (فاراک) حدود 3.5 همت معادل 57 میلیون دلار و سرمایه آن 2.064 میلیارد تومان معادل 20.637.727.632 سهم و میانگین حجم معاملات آن در مدت 90 روز حدود 48 میلیون سهم معادل 8.4 میلیارد تومان است.

سهامداران شرکت ماشین سازی فاراک نیز شامل، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، بانک دی، شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان، شرت سرمایه گذاری تدبیر فرهنگیان، شرکت سرمایه گذاری گستر سهند، شرکت سرمایه گذاری بازرگانی تدبیرگران اطلس و اشخاص حقیقی و غیره هستند.

در ادامه این نشست، رضا سرائی، مدیرعامل ماشین‌سازی اراک ضمن معرفی این شرکت گفت: ماشین‌سازی اراک ۵۶ سال قبل تاسیس شده است. این مجموعه از پنج گروه صنعتی داخلی تشکیل شده و پنج شرکت زیرمجموعه دارد که خارج از ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند، این شرکت‌ها شامل شرکت پایساز در اهواز، شرکت مهندسی و ساختمان ماشین‌سازی، شرکت هوپاد ماشین، شرکت آکام و یک شرکت مشترک با چادرملو در حوزه معدن است.

سرائی با بیان این که ماشین‌سازی اراک حدود ۹۰ هزار تن ظرفیت ساخت تجهیزات صنعتی دارد، گفت: این شرکت در دو سال گذشته علاوه بر بخش نفت، گاز و پتروشیمی، سد و نیروگاه، در بخش معدن و فولاد نیز تمرکز پیدا کرده، در حوزه معدن ما مثل ۸۰ سال قبل نفت و گاز و در نقطه شروع توسعه صنایع معدنی هستیم. برای این که عمق برداشت معدن را افزایش دهیم، مجبور به توسعه تجهیزات در این بخش هستیم تا بتوانیم در عمق فعالیت‌های استخراج صنایع معدنی را انجام دهیم.

او ادامه داد: نقشه‌های ساخت ماشین حفاری که تا عمق ۲۵۰۰ متر را بتواند حفاری کند توسط همکاران مجموعه آماده شده و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد توسعه این تجهیز هم باشیم.

مدیرعامل ماشین‌سازی اراک تصریح کرد: ماشین‌سازی در کنار ظرفیت صنعتی‌اش، پیمانکاری است که می‌تواند در پروژه‌های توسعه ای کشور وارد شود و طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات را انجام دهد. این ویژگی متاسفانه در فضای رسانه‌ای و صنعتی و در میان ۹۵ هزار سهامدار خرد شناخته شده نیست.

سرائی اظهار کرد: تلاش داریم که با ورود به پروژه‌ها بعد پیمانکاری ماشین‌سازی را برجسته کنیم، چرا که ماشین‌سازی به راحتی قادر است که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه اجرا کند.

به گفته او، ماشین‌سازی شرکت پیمانکار رتبه یک نفت گاز پتروشیمی پالایشگاه فولاد و معدن، راهسازی و آب است. هیچ پیمانکاری در کشور وجود ندارد که ۱۳۴ هکتار زمین زیرساخت صنعتی ، ۲۵ هکتار تاسیسات صنعتی و طراحی مهندسی داشته باشد و این ویژگی خاص ماشین‌سازی اراک است.

مدیرعامل ماشین‌سازی اراک عنوان کرد: استراتژی شرکت در حوزه تجهیزات معدن و فولاد و تجهیزات با تکنولوژی‌های بالاتر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ما را به سمت افزایش سودآوری می‌برد. نسبت و درصد سود ما جذاب و خوب است. تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌هایی که شرکت به لحاظ صنعتی دارد بهره بگیریم.

سرائی همچنین گفت: هر چقدر که پروژه‌های شرکت را افزایش می‌دهیم، میزان مواجه ما با کمبود نقدینگی شدت می‌یابد و برای همین باید به این سمت برویم که از بازار سرمایه منابع مالی پروژه‌ها را تامین کنیم. صرفا برای یکی از پروژه‌هایی که دنبال می‌کنیم باید طی چند ماه آینده ۳۶ میلیون یورو تامین کنیم.

در ادامه این نشست، اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هر یک پرسش‌ها و راه کارهایی که می توانست در زمینه‌های مالی و سرمایه‌گذاری به این شرکت کمک کند را مطرح کردند. سوالاتی درباره قدیمی بودن برخی از دستگاه‌ها تا این که چرا شرکت در برخی از مناقصه‌ها شکست خورده است و بیان پیشنهاداتی مانند استفاده از مشاوران سرمایه گذاری مسلط تر به بازارهای مالی برای کمک به رشد بازار این شرکت، برخی از مواردی بود که در ادامه این نشست مطرح شد. 

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 584
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر