میزگرد سنا با موضوع فرهنگ سازی در بازار سرمایه

میزگرد سنا با موضوع فرهنگ سازی در بازار سرمایه

توسعه همه جانبه بازار سرمایه در دستور کار است
دکتر محمدجواد فرهانیان، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس، دکتر کاظم چاووشی، عضو هیات علمی گروه مالی- مالیاتی دانشگاه خوارزمی، علیرضا تاج بر، قائم مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، دکتر احمدرضا یزدانیان، کارشناس شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس و سهیلا نجف پور، رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در این میزگرد، وضعیت آموزش و فرهنگ سازی در بازار سرمایه را بررسی کرده و نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. 
 
 
بودجه 95
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، در میان مخاطبان عام، بازار سرمایه با نام بورس شناخته می شود، البته در این بخش نیز شناخت به میزان کافی وجود ندارد و بررسی ها نشان می دهد سرمایه گذاری برخی افراد در بورس نیز در سایه احساسات و هیجانات انجام می شود؛ بر همین اساس پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با هدف بررسی وضعیت آموزش و فرهنگ سازی در این بازار، میزگردی با عنوان «اهمیت فرهنگ سازی در بازار سرمایه» با حضور کارشناسان برگزار کرد.
 
دکتر محمدجواد فرهانیان، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس، دکتر کاظم چاووشی، عضو هیات علمی گروه مالی- مالیاتی دانشگاه خوارزمی، علیرضا تاج بر، قائم مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، دکتر احمدرضا یزدانیان، کارشناس شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس و سهیلا نجف پور، رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در این میزگرد، وضعیت آموزش و فرهنگ سازی در بازار سرمایه را بررسی کرده و نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. کارشناسان در این میزگرد، اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در بازار سرمایه را یادآور شده و بر عزم ملی و همراهی نهادهای عمومی و رسانه ها برای فرهنگ سازی تاکید کردند.
 
عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد .... بوالعجب من عاشق این هر دو ضد
 
دکتر سید کاظم چاووشی عضو هیات علمی گروه مالی- مالیاتی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه بورس یک نهاد اجتماعی است گفت: ما در مسائل و واحدهای اجتماعی با مفاهیم، کارکردهای پیچیده و نقش انسانی روبرو هستیم و زمانی که موضوع علوم انسانی مطرح می شود، نقش فرهنگ پررنگ خواهد بود. فرهنگ به معنای 2500 سال پیش یا تاریخ نیست بلکه روشی است که ما با رجوع به آن و در زمان حال با آن زندگی می کنیم.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال فرهنگ فعالیت اقتصادی در بازار سرمایه، میزان آشنایی جامعه با آن، میزان نگاه مثبت یا منفی به سرمایه گذاری در بورس همگی امری فرهنگی است.  
 
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه مهمترین موضوع برای توسعه بازار سرمایه و بورس مشارکت آحاد جامعه در امر سرمایه گذاری است، گفت: بدیهی است که سرمایه گذاری به انباشت سرمایه، پس انداز و پول وابسته است. باید برای افرادی که شرایط مذکور را دارند، نگاه و ذهنیتی ایجاد شود که سرمایه گذاری در بورس و مشارکت اقتصادی یک ارزش ملی است و همچنین نفع شخصی به همراه دارد. نهاد ها و مجموعه هایی که مانند شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نقش فرهنگ سازی بازار سرمایه را بر عهده دارند باید این ذهنیت را برای آحاد جامعه ایجاد کنند که فعالیت اقتصادی دارای بار ارزش ملی است و با مشارکت در بازار سرمایه، چرخ تولید حرکت خواهد کرد و رفاه عمومی جامعه و در کنار آن نفع شخصی افزایش خواهد یافت.
 
کاظم چاووشی ادامه داد: شناخت بازار سرمایه و ورود افراد به آن به فرهنگ سازی نیاز دارد. سرمایه گذاری باید به عنوان یک هنجار در جامعه معرفی شود و البته این کار با مشکلات متعددی روبرو است اما زمانی که هنجارسازی سرمایه گذاری در بورس محقق شود افراد ناخودآگاه خود را در اقتصاد ملی، توسعه و رفاه کشور سهیم می دانند و فرهنگ سازی می تواند این فرآیند را خلق و ایجاد کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه افزود: یکی از مشکلات امروز بورس، واکنش های هیجانی مردم در زمان اصلاح بازار است. به عنوان مثال وقتی تیم ملی والیبال پیروز می شود همه طرفدار آن هستیم، ولی وقتی نتیجه نمی گیرد، هیچ کس علاقه ندارد که والیبال نگاه کند. حتی بعضا در خانواده ها هم این موضوع هست زمانی که همه چیز بر وفق مراد است، همه طرفدار خانواده هستیم اما هنگامی که خانواده با بحران روبرو می شود حمایت لازم از سوی اعضای خانواده محدود می شود و این نگاه درست نیست. مثال های یاد شده در بازار سرمایه هم به چشم می خورد. زمانی که بازار در شرایط اصلاح یا رکود قرار دارد حمایت قطع می شود اما می توان از طریق فرهنگ سازی، جامعه و فعالان اقتصادی را، هم برای شرایط مثبت و هم شرایط بحرانی آماده کرد.
 
وی ادامه داد: باید در بازار سرمایه این فرهنگ ایجاد شود که بازار افت و خیز دارد. باید به افراد جامعه اطلاعات درست منتقل شود. زمانی که بازار رشد می کند شاهد افزایش سرمایه گذاری هستیم اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که بورس نقطه افت هم دارد و در زمان کاهش بازدهی نباید فرآیند حمایت از بازار متوقف شود.
 
وی افزود: باید فرهنگ پذیرش هر دو روی سکه ایجاد شود و به قول مولوی " عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد .... بوالعجب من عاشق این هر دو ضد" سرمایه گذاران باید بدانند، که در بازار سرمایه و بورس هم سود و هم زیان است و این شناخت تنها از طریق فرهنگ سازی محقق خواهد شد.
 
کاظم چاووشی عضو هیات علمی گروه مالی- مالیاتی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در گذشته آموزش دانشگاهی با گرایش بازار سرمایه محقق نشده بود، اقدامات حوزه مالی دانشگاه های کشور را برشمرد و عنوان کرد: یکی از ضعف هایی که در آموزش عالی وجود داشت، این بود که تنها رشته حسابداری در دانشگاه ها تدریس می شد و به رشته های مالی چندان توجهی نشده بود که به مرور این نقیصه با پیگیری کارشناسان وزارت علوم برطرف شد.
 
وی ادامه داد: رشته های مورد نیاز بازار سرمایه به مرور در دانشگاه ها توسعه پیدا کرده است. البته در نقطه آرمانی نیستیم و قطعا نقایصی وجود دارد و بعضا دانشگاه یک گام از بازارسرمایه عقب تر است. در رشته های مهندسی مبنای علمی اولویت دارد و سپس موضوع کاربردی مطرح می شود اما در رشته های که اجرایی هستند مثل سرمایه گذاری، تامین مالی و بورس سرعت تحولات بسیار زیاد است و در نتیجه دانشگاه یک گام عقب تر از بازار سرمایه است. بنابراین دانشجویان و افرادی که به علم و دانش به هنگام نیاز دارند ممکن است نتوانند از متونی که برای 5 سال پیش بوده است بهره برداری کنند.
 
وی افزود: بر همین اساس دانشگاه ها از جمله دانشگاه خوارزمی با حضور افرادی که شاغل در بازار سرمایه هستند دوره های تخصصی برگزار می کنند. دانشگاه ها برای فرهنگ سازی، مجلات تخصصی منتشر می کنند و این فرآیند به توسعه فرهنگ سازی بازار سرمایه کمک می کند.
 
اجرا و تدوین سند راهبردی فرهنگی، ضرورت توسعه بازار سرمایه
 
در ادامه علیرضا تاج بر، قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اهمیت فرهنگ سازی در بازار سرمایه را تشریح و بیان کرد: هدایت پس اندازها به سمت سرمایه گذاری مخصوصا سرمایه گذاری در بازار سرمایه یک بازی سه سر برد است و هم برای سرمایه گذار، هم سرمایه پذیر و در انتها برای اقتصاد ملی برد به همراه دارد.
 
وی با بیان اینکه ورود به هر عرصه ای نیاز به آگاهی، فرهنگ سازی و آموزش دارد گفت: آموزش لازمه فرهنگ سازی است و در بازار سرمایه با یک دنیای پیچیده و فنی مواجه هستیم. باید توجه داشته باشیم که در بازار سرمایه ما باید در سه حوزه، در زمینه آموزش کار کنیم. ما باید در حوزه عملیات بازار، در حوزه مبانی سرمایه گذاری و ریسک و در حوزه قوانین و مقررات کار فرهنگی انجام دهیم. همچنین باید در زمینه فرهنگ سازی و آموزش سه گروه را مورد هدف قرار دهیم. این سه گروه شامل متولیان و مجریان بازار سرمایه، سرمایه گذاران و در نهایت سرمایه پذیران است.
 
وی افزود: چون متولیان و مجریان در صف اول ارتباط با مشتری قرار می گیرند آموزش و فرهنگ سازی آنها در اولویت است. فرهنگ سرمایه پذیران بازار ما نقصان دارد، متاسفانه خیلی از شرکت های بزرگ حتی ناشران بورسی، بانک را برای تامین مالی در اولویت قرار داده اند و در این زمینه که تنها راه تامین مالی، بانک نیست، باید فرهنگ لازم ایجاد شود. سهامداران حقیقی معمولا با بسیاری از ابزارها و نهادها آشنا نیستند. در خصوص عامه سرمایه گذاران یک آشنایی کلی با بازار سرمایه، عملکرد آن، سازو کار ورود به بازار سرمایه، با آشنایی با مبانی حقوقی سرمایه گذاری کفایت می کند.
 
قائم مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مهمترین اقدام در امر فرهنگ سازی پرهیز از موازی کاری است، گفت: در امر فرهنگ سازی ما در نقطه صفر نیستیم. طی سه سال گذشته  کارهای بسیاری انجام شده است و  شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس هم در این زمینه گام های بزرگی برداشته است. ارکان بازار سرمایه باید با تقسیم وظایف، با دوری کردن از موازی کاری و با تدوین یک سند راهبردی بلندمدت به توسعه بازار سرمایه کمک کنیم. 
 
وی افزود: واحد آموزش کانون کارگزاران که از سال 88 شروع به فعالیت کرده در حال حاضر یکی از فعال ترین واحدهای آموزشی در بازار سرمایه است و در زمینه هایی که عرض کردم فعالیت دارد. ما در چند سال اخیر در زمینه معرفی حقوق و قوانین، عملیات و مبانی سرمایه گذاری در بازار سرمایه هر ساله بالای صدهزار نفر آموزش داشته ایم و از تمام پتانسیل های بازار استفاده کردیم.
 
 
 
بازار سرمایه، دماسنج اقتصاد
 
دکتر احمدرضا یزدانیان، کارشناس شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه فرهنگ در خیلی از متون مجموعه ای از راه کارها و رویکردها در پاسخ به نیازهای جامعه تعریف شده است، گفت: با مراجعه به متون تاریخی می بینیم که کلمه فرهنگ از بدو خلقت انسان قابل مشاهده است. فرهنگ از زمان خلقت آدم و حوا وجود داشته است. یک شاعر آمریکایی(ادوارد تیلر) یک تعریف خوبی از فرهنگ می آورد؛ "فرهنگ مجموعه پیچیده ای از آداب، رسوم، باورها، اندیشه ها، اخلاقیات، هنرها، هنجارها و ناهنجارها است". اگر با این نگاه پیش برویم فرهنگ دارای اجزای مختلفی خواهد بود. بخشی از این اجزا می تواند تکنولوژی ها و علوم و فنون مختلف باشد. خواسته یا ناخواسته تمام علوم و زمینه های مختلف دانشی شامل علوم طبیعی، علوم تجربی، علوم انسانی درگیر فرهنگ می شوند.
 
وی ادامه داد: در فرهنگ معین واژه "فرهنگ" مرکب از دو کلمه است. "فر" و "هنگ". "فر" به معنی فراپیش و "هنگ" به معنای کشاندن و راندن است. وقتی این ها را کنار هم می گذاریم پیشرفت به سمت جلو بدست می آید. در حقیقت فرهنگ سبب ساز پیشرفت خواهد بود. لذا تا اینجا متفق القول خواهیم بود که فرهنگ در حقیقت بستری را ایجاد می کند که ما در حوزه ای به سمت جلو کشیده حرکت کنیم.
 
کارشناس شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: فرهنگ باید کمک کند تا موتور محرک اقتصادی را به حرکت در بیاوریم و این امر پیش فرض هایی دارد. اولین بحث که مطرح می شود گفتمان سازی است، قبل از اینکه فرهنگ ایجاد بشود باید "ترمینولوژی" ایجاد بشود. یعنی مجموعه ای از مفاهیم، معناها، لغت ها، کلمات، اصطلاحات و واژه هایی باید در بدنه جامعه تزریق بشود. این فراگرد باید از طریق نخبگان و با استفاده از ابزارهای مختلف شامل رسانه ها، صدا سیما صورت گیرد. و از این طریق گفتمان سازی حوزه فرهنگ اتفاق می افتد.  
 
وی ادامه داد: ما بورس را دماسنج اقتصادی هر کشور یا جامعه می دانیم و ما می توانیم  شاخص های اقتصادی را از طریق آن ارزیابی کنیم، بر همین اساس فرهنگ سازی حوزه بازار سرمایه یک امر ضروری است.
 
پیش فرض های فرهنگ سازی در بازار سرمایه
 
در ادامه دکتر محمدجواد فرهانیان مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس اهمیت فرهنگ سازی در بازار سرمایه را برشمرد و عنوان کرد: یکی از مسائلی که در بازار سرمایه احساس می شود این است که این بازار از یک استراتژی مشخص برای بازاریابی پیروی نمی کند. شناخت ذینفعان و همچنین مشتریان این بازار و حتی نوع محصولاتی که باید عرضه شود مشخص نیست و در کنار این موضوع اساسی، اهمیت آموزش و فرهنگ سازی نمایان می شود.
 
وی ادامه داد: استراژی بازاریابی در بازار سرمایه باید از طریق نهادهای مالی به صورت کلان تدوین شود و پس از آن از طریق آموزش و فرهنگ سازی مسیر درست انتخاب شود. آموزش و فرهنگ سازی به سیستم بازار سرمایه و بورس کمک می کند که دال و مدلول در جای خودش قرار بگیرد و هر بخش از بازار مخاطب خاص خودش را پیدا کند و چه در بحث عرضه و چه در بحث تقاضا، یک رفتار پایدار و باثبات در بازار حاصل شود.  
 
وی با تاکید بر اینکه محور اصلی بازار سرمایه عرضه و تقاضا است، ادامه داد: برای پایدار کردن روابط عرضه و تقاضا و رفتارهای انسانی در بازار بورس به تدوین یک سند کلی فرهنگی – آموزشی نیاز داریم. استراتژی ها مشخص نیست و در نتیجه نمی توان بر مبنای آن هدف سیستم آموزش و فرهنگ سازی را تدوین کرد. بازار سرمایه، دارای طیف گسترده ای از مخاطبان داخلی و خارجی، رده های سنی و شغلی مختلف است؛ مخاطبان باید دسته بندی شده و بر اساس ویژگی ها و میزان اطلاعات، یک بسته آموزشی برای آنها ارائه شود.
 
وی افزود: نهادهای فعال در زمینه فرهنگ سازی بازار سرمایه صرفا گروه های ذینفع خودشان را آموزش می دهند و جز این هم نمی توان انتظار داشت. در سازمان بورس تاکید و تمرکز روی مخاطبین عام است و ما باید مخاطبین عام را برای آشنایی با بازار سرمایه آماده کنیم.
 
محمدجواد فرهانیان ادامه داد: هر بخش فعال در بازار سرمایه یک جای طناب فرهنگ سازی را در اختیار دارد و ضروری است برای اصلاح شرایط، فضای آموزش و فرهنگ سازی در همه نهادها همسو و سیاست گذاری های کلان فراگیر، تدوین شود.
 
مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: بر همین اساس در واحد آموزش و  فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی، با اعضای کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه سلسله جلساتی برگزار شد و طی این نشست ها، تشکیل کمیته آموزش پیش بینی شد و این کمیته در حال تدوین سیاستگذاری یک پارچه فرهنگ سازی در بازار سرمایه است.
 
وی ادامه داد: در کمیته فرهنگ سازی کمبود یک سیاست کلی، هسویی نهادهای فعال در امر فرهنگ سازی و انجام کار گروهی احساس شد. اگر قرار است اقدام اثر بخشی انجام شود باید به صورت گروهی صورت پذیرد.
 
وی افزود: به رغم آنکه بودجه محدودی برای این کار در نظر گرفته شده است اما اگر همه نهادها با یکدیگر همسو باشند ثمربخشی فرهنگ سازدی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.
 
مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: به زودی شاهد یک برنامه مشخص و مدون در حوزه آموزش و فرهنگ سازی خواهیم بود. این برنامه در کمیته راهبری آموزش تصویب شده است و امیدواریم این برنامه و سند مورد تایید هیات مدیره سازمان بورس هم باشد.
 
وی ادامه داد: موضوع بعدی که باید به آن توجه کنیم این است که نقش بازار سرمایه در خود اقتصاد را در نظر نگرفتیم. چون هسته این کاری که داریم انجام می دهیم به عنوان فرهنگ سازی و آموزش از یک جایی نشات می گیرد و آن ارتقاء سواد مالی در بین آحاد مردم ایران است.
 
مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس یکی دیگر از مسائل بازارسرمایه را لزوم افزایش سطح سواد مالی افراد عنوان کرد و گفت: سواد مالی، دانشی اولیه به شمار می رود که افراد برای حضور در بازارهای مالی به آن نیاز دارند. از یکسو شماری از مخاطبان بازار سرمایه، از حداقل سواد و اطلاعات برخوردارند و از سوی دیگر افراد متخصصی در این بازار وجود دارند که آموزش هایی را اخذ کرده اند.
 
وی با بیان اینکه در صورتی که ابزارها و دانش کافی در اختیار افراد قرار داده شود، احتمال اشتباه آنها کمتر خواهد شد، گفت: وجود تصمیم های نادرست در بازار سرمایه، نشان دهنده آموزش ناکافی و ناآشنایی با ابزارهای تصمیم گیری است.
 
مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: برای حل این معضل باید از رسانه ها، خبرگزاری ها، صدا و سیما و دستگاه هایی که در این زمینه فعالیت دارند، استفاده کرد؛ باید همه دستگاه های حاکمیتی ذیربط تلاش کنند که سطح سواد مالی در این زمینه افزایش یابد.
 
فرهنگ سازی بازار سرمایه، در نقطه آغاز نیست
 
علیرضا تاج بر، قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: فرهنگ سازی در بازار سرمایه در نقطه آغاز نیست. سند اخیری که در حال تصویب است می تواند بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگ سازی در بازار سرمایه را حل کند. در این سند چکیده نظرات و تجربیات ارکان آمده و این می تواند به توسعه فرهنگ عمومی بازار سرمایه منجر شود و با تصویب این سند در سازمان بورس مسیر توسعه فرهنگی بازار سرمایه هموار خواهد شد.
 
ورود مدیران حرفه ای به بازار سرمایه نزدیک است
 
در ادامه یزدانیان کارشناس شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس اهم اقدامات انجام شده در مسیر فرهنگ سازی برای بازار سرمایه را برشمرد و عنوان کرد: ساماندهی نظام آموزشی مهمترین اقدام انجام شده در بحث فرهنگ سازی بازار سرمایه است. برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت از دیگر اقدامات صورت گرفته است. برگزاری دوره های تخصصی رسمی دیپلم بورس طراحی شد و عنوان شغلی متصدی ثبت سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار برای آنها احراز شده بود.
 
وی افزود: پس از آن دوره کاردانی حرفه ای امور بورس طراحی شد که از سه سال پیش تاکنون اجرایی شده است و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته با گرایش مدیریت بورس که در واحدهای علمی کاربردی برگزار می شود از دیگر برنامه های آموزشی فرهنگی است.
 
این کارشناس متخصص ادامه داد: در سطح بالاتر دوره MBA بازار سرمایه طراحی شد که البته یک مدرک معادل است و مدیران حرفه ای آینده بازار سرمایه در این دوره شروع به تحصیل کردند و اولین دوره فارغ التحصیلی آنها نزدیک است.
 
وی افزود: علاوه بر آن محتواهای آموزشی اعم از مدیا، فایل های صوتی، نمایشنامه ها،فیلم های تخصصی و نشست های مختلفی هم برگزار شد که در حدود 5000 هزار دقیقه است و بصورت رایگان در سایت آموزش شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس موجود است و مخاطبین می توانند بصورت رایگان از آن استفاده کنند.
 
یزدانیان بزرگترین رویداد حوزه فرهنگ سازی در بازار سرمایه را سامانه شبیه سازی معاملات بازار سرمایه دانست و گفت: یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه آموزش و فرهنگ سازی بحث سامانه شبیه سازی معاملات بازار سرمایه بود. این سامانه به نام تالار مجاری بورس ایران شناخته می شود و بیش از 300هزار نفر کاربر آنلاین دارد. تمام اطلاعات واقعی بازار روی این سامانه قرار دارد و افراد می توانند بدون اینکه ضرر و زیان واقعی را متحمل شوند، با اعتبار مجازی خرید و فروش کنند و سرمایه گذاران در این سامانه برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه آماده می شوند.
 
احمد رضا یزدانیان در ادامه نقاط ضعف آموزش و فرهنگ سازی در بازار سرمایه را برشمرد و عنوان کرد: یک ضعف اساسی در فضای عمومی کشور این است که میان متولیان متعدد آموزشی در کشور، همسویی وجود ندارد و به صورت جزیره ای عمل می کنیم. در کشور ما نهادهایی که در حوزه آموزش کار می کنند مانند جهاد دانشگاهی که یک سازمان عریض و طویل است، سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی، سازمان مدیریت صنعتی وابسته به وزارت صنعت و معدن،  وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد و غیره از یک رویه هماهنگ پیروی نمی کنند و تمام این دستگاه ها مراکز آموزشی اختصاصی ایجاد کرده اند.
 
وی ادامه داد: همچنین فاصله زیادی بین مبانی تئوری دانشگاهی و مبانی عملی بازار وجود دارد. اساتید و محققین ما از شرایط به روز بازار، آخرین یافته های بازار و دانش های جدید بازار سرمایه و بورس مطلع نیستند و پایان نامه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی در راستای اولویت های پژوهشی  بازار سرمایه نیست و  این فاصله باید کاهش پیدا کند.
 
افزایش نظارت بر فرآیند فرهنگ سازی یک امر ضروری است
 
سهیلا نجف پور، رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس مسائل پیش روی فرهنگ سازی بازار سرمایه را برشمرد و گفت: نگرش افراد نسبت به سرمایه گذاری در بورس باید از طریق فرهنگ سازی تغییر کند. در حال حاضر سازمان های متولی فرهنگ سازی در بازار سرمایه بیشتر در بحث  آموزش های تخصصی فعالیت می کنند.
 
وی ادامه داد: باید مفاهیم بازار سرمایه و بورس از طریق فرهنگ سازی به جامعه منتقل شود، آحاد جامعه از نوجوانی و جوانی با مفهوم سرمایه گذاری و پس انداز آشنا شوند و فرهنگ سرمایه گذاری در بورس در ذهن آحاد مردم نهادینه شود.
 
رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: کودکان، نوجوانان و دانش آموزان و دانشجویان مخاطبینی هستند که ما کمتر به آنها توجه کرده ایم و باید برنامه مشخصی در حوزه فرهنگ سازی برایشان داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: سند راهبردی فرهنگ سازی و آموزش می تواند به توسعه فرهنگی بازار سرمایه و بورس منجر شود همچنین افزایش نظارت بر فرآیند فرهنگ سازی یک امر ضروری است، در این میان بحث نظارت مغفول مانده است و باید نظارت سازمان یافته ای برای حوزه آموزش و فرهنگ سازی در کشور پیش بینی شود.
 
جمع بندی
 
محمدجواد فرهانیان، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس در جمع بندی این میزگرد عنوان کرد: در حوزه فرهنگ سازی بازار سرمایه اقدامات گسترده ای صورت گرفته و بخش زیادی از مسیر طی شده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد با تدوین سند راهبردی آموزش و فرهنگ سازی ابهامات بازار سرمایه برطرف شود و ادامه داد: مرحله تدوین و تنظیم این سند به پایان رسیده و ثمر بخشی آن وابسته به ضمانت اجرایی معتبر و تصویب سازمان بورس است.  
 
وی عنوان کرد: ابزارهای فرهنگ سازی متعدد و پیچیده است و برخی از آنها در اختیار ارکان و سازمان و برخی نیز در اختیار سایر نهاد های متولی فرهنگ است و برای دسترسی به آنها باید نگاه ملی وجود داشته باشد. در امر فرهنگ سازی، تعامل با وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، شهرداری ها و غیره یکی از مهمترین عملکردهای فراسازمانی است که باید صورت پذیرد.
 
وی ادامه داد: تامین مالی از طریق بازار پول به سختی محقق می شود و باید از بازار پول به سمت بورس حرکت کنیم. زمانی که چنین موضوعی را مطرح می کنیم باید فضا را برای آن باز کنیم و این امر از طریق آموزش و فرهنگ سازی محقق خواهد شد.
 

منبع : سنا      1395/5/11 08:47    تعداد بازدید :  543

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 543
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
 
 
مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه
شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس
شرکت مدیریت فناوری بورس تهران
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
شرکت فرابورس ایران
بورس انرژی
شرکت بورس کالای ایران
شرکت بورس اوراق بهادار تهران
سازمان بورس و اوراق بهادار