صادقی شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد:
هدایت پژوهشها به سمت نیازهای صنعت کارگزاری؛ از کارکردهای جشنواره پژوهشگران برتر کانون
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برگزاری جشنواره به مناسبت تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت کارگزاری و این قبیل اقدامات را اتفاقی موثر بر توسعه پژوهش در بازارسرمایه و صنعت کارگزاری دانست و گفت: از طریق این جشنواره افراد بیشتری با فعالیت و عملکرد صنعت کارگزاری آشنا میشوند؛ همچنین از طریق این جشنوراه میتوان پژوهشگران را به انجام مطالعات در زمینههای مورد نیاز صنعت و توسعه آن هدایت کرد.
صادقی شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با روابط عمومی کانون کارگزاران بورس، در خصوص نقش و جایگاه پژوهش در صنعت کارگزاری گفت: کارگزار در نقش یک واسطه معاملاتی است، بنابراین در خصوص درستی ایفای نقش کارگزاران در بازارسرمایه انجام مطالعات امری ضروری است. به طور مثال اکنون، تعدادی از کارگزاران که در حوزه سبدگردانی مجوز دارند، به ارائه خدمات مشاورهای نیز می پردازند، با وجودی که این موضوع در جهان رایج است، اما در این راستا باید مطالعاتی انجام شود که خدمات مشاورهای شرکتهای کارگزاری در بورس اوراق بهادار از منظر فعالان بازار چه میزان مفید بوده و چه بازخوردی دارد.
او در پاسخ به این پرسش که چه موضوعاتی را برای پژوهش در صنعت کارگزاری پیشنهاد میکنید، بیان کرد: در صنعت کارگزاری بخشهای مختلفی وجود دارد که فعالان بازار باید در این بخشها حداقل اطلاعات اولیه را داشته باشند. در این راستا، موضوعاتی مانند مسائل حقوقی، مسائل مالی، نقش کارگزاران در شکلگیری کارآیی بازارسرمایه، نقش کارگزاران در حوزه بازارگردانی و نزدیک شدن ارزش روز داراییها به ارزش ذاتی آنها، نحوه معاملات آنلاین و آفلاین، مسائل حقوقی معاملات آنلاین، معاملات وکالتی، معاملات خانوادگی (به طور مثال پدر و فرزند و...)، فروش مال غیر، انواع وکالت و... برخی از موضوعاتی هستند که کارگزاران باید از آنها مطلع باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند، زیرا سرمایهگذاران گاه بیمهابا و بیاطلاع در بازار ورود کرده و فعالیت میکنند و زمانی که دچار مشکل میشوند از کارگزار شکایت میکنند.
صادقی شریف افزود: در مثالی دیگر میتوان بررسی کرد، کدام سبک از شیوه معاملات، آنلاین یا آفلاین بیشتر مورد استقبال هستند؟ مستندسازی و اعتمادسازی و چنین مسائلی، باید به چه شکل انجام شود. بنابراین مطالعه و پژوهش در خصوص این مسایل دارای اهمیت ویژهای است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: حوزه بازاریابی مالی در صنعت کارگزاری نیز از موارد مناسب برای انجام مطالعات است؛ به طوریکه میتوان بررسی کرد عملکرد شرکت کارگزاری در خرید و فروش داراییهای خوب با قیمت مناسب و در زمان مطلوب تا چه حد نظر مشتریان را جلب کرده است. براین اساس، موفقیت شرکت کارگزاری در این حوزه را میتوان از نتایج به دست آمده از این مطالعات سنجش کرد.
او اضافه کرد: موضوع دیگری که به صنعت کارگزاری کمک میکند، نقش کارگزاریها در ارائه مشاوره و خدمات و ارائه تسهیلات برای مشتریانی است که خرید اعتباری انجام میدهند و در بازارهای منفی متوجه ضرر، زیان بازار و نیز پرداخت بهره میشوند.
صادقی شریف تاکید کرد: رعایت عدالت، انصاف، ارائه تسهیلات و اعتبار در روندهای صعودی و نزولی بازار و موارد بسیار دیگر، موضوعات و مسائل قابل طرح برای پژوهش در بازارسرمایه و صنعت کارگزاری هستند که به توسعه بازار کمک میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برگزاری جشنواره به مناسبت تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت کارگزاری و این قبیل اقدامات را اتفاقی موثر بر امر پژوهش در بازارسرمایه و صنعت دانست و گفت: جشنواره تقدیر از پژوهشگران دو ویژگی و کارکرد مهم دارد؛ ویژگی نخست این است که با برگزاری آن، افراد بیشتری با فعالیت و عملیات شرکتهای کارگزاری و کانون کارگزاران بورس آشنا میشوند؛ همچنین از طریق این جشنوراه میتوان پژوهشگران را به انجام مطالعات بیشتر در زمینههای مورد نیاز صنعت و توسعه آن هدایت کرد و از نتایج آن بهره برد. برگزاری دورههای آموزشی نیز یکی دیگر از این کارکردها است.
نظر دهید