• 1403/04/23 - 14:18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

در نشستی با حضور مدیران عضو کانون کارگزاران بورس؛ مشکلات کارگزاران با حضور سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس طرح و بررسی شد

امروز 23 تیر ماه، کانون کارگزاران بورس در نشستی با موضوع «بررسی مدیریت سفارش مشتریان» میزبان سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه برخی از اعضای خود بود. کارگزاران در این نشست موضوعات و مسایل خود را پیرامون مسایل و مشکلات مختلف در حوزه معاملات مطرح کردند و با نماینده سازمان در این خصوص به گفت و گو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس، در نشست امروز کانون کارگزاران بورس، پیرامون موضوعات مختلفی مانند انعطاف قوانین در شرایط مختلف بازار، جایگاه شرکت‌های کارگزاری در نظارت بر معاملات مشتریان، کارمزد معاملات، یکپارچگی نهادهای نظارتی متعدد ارکان بازار سرمایه و پاسخگویی کارگزاران، نحوه ابطال برخی معاملات و ... بحث و تبادل نظر شد.

چالش‌های صنعت کارگزاری

عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس در این نشست بیان کرد: صنعت کارگزاری در حال حاضر متحمل مشکلات زیادی است. شایان ذکر است، طی ده سال گذشته فشار بر کاهش کارمزد بسیار زیاد بوده، به طوریکه در این مدت نه تنها با افزایش کارمزد رو به رو نبودیم، بلکه با کاهش 30 درصدی کارمزدها مواجه شدیم. براین اساس، بنده از مدیریت امور کارگزاران سازمان بورس خواهش کردم تا در کنار کارمزدهای معاملات توسط کارگزاران، برای دیگر خدمات نیز مانند اعتبار، الگوریتم و ... کارمزد تعریف شود.

لزوم یکپارچگی نهادهای نظارتی

در ادامه نشست، سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به موضوعات مطرح شده تصریح کرد: در خصوص یکپارچگی نهادهای نظارتی از طرف ارکان بر کارگزاران، باید گفت در کشور ترکیه روشی وجود دارد که در حال حاضر هم عملی شده است؛ براین اساس، از طرف کانون درخواست می‌کنم در این رابطه مطالعاتی انجام داده و پیشنهادی را به سمت سازمان ارائه کند تا از بتوانیم در این مساله اقدامات مناسبی را جهت تسهیل فرآیند داشته باشیم.

معصومی خانقاه افزود: به کمک این روش، بورس‌ها و نهادهای ناظر می‌توانند از سوی سازمان بورس، به تاسیس شرکتی با حضور نمایندگان کانون، بورس‌ها و سازمان بورس اقدام کنند تا این شرکت به عنوان نهاد ناظر بازارسرمایه در این خصوص فعالیت کند و به عنوان یک نهاد به ارکان نیز پاسخگو باشد.  

او اضافه کرد: به این ترتیب، توسط سازمان بورس «نظارت» به شرکت مذکور تفویض می‌شود، شرکت، اطلاعات لازم را در این خصوص احصا و به بورس‌ها برای رسیدگی ارسال می‌کند. در این شرایط درواقع، امر نظارت یک دست شده و همه ابعاد شرکت‌های کارگزاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در حال حاضر، موضوع کارگزار/معامله‌گر و دستورالعمل تاسیس شرکت‌های کارگزاری نیز در حال تدوین است و در این میان 5 گام برای بازارگردانی تعریف شده است؛ بنابراین موضوع بازارگردانی برای شرکت‌های کارگزاری دیده شده و جزو برنامه‌هایی است که به زودی اجرایی خواهد شد.  

بررسی رتبه‌بندی بازارگردان‌ها در کمیته تدوین 

معصومی خانقاه افزود: موضوع رتبه‌بندی بازارگردان‌ها نیز در کمیته تدوین در حال بررسی است. براین اساس، بازارگردان‌ها بر اساس عملکردشان رتبه‌بندی خواهند شد تا اگر قرار است تخفیف و کمکی به این نهادها داده شود، بر اساس «عملکرد» آنها انجام پذیرد.

 او در ادامه تاکید کرد: باید تلاش شود تا به جای شاخص بورس، میزان حجم معامله و سرمایه‌گذار جدید و شاخص‌های ارزیابی عملکرد در بازارسرمایه مورد توجه قرار بگیرد و این موضوع جزو سیاست‌های اصلی بازار قرار بگیرد.

سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بهتر است هر کارگزاری، خود دارای ابزار کنترلی بوده و بتواند نقش کنترلی داشته باشد، بنابراین پیشنهاد میکنم این موضوع نیز از سمت کانون بررسی و به سازمان پیشنهاد شود تا بتوانیم چنین ابزاری را در اختیار شرکت‌های کارگزاری بگذاریم.

معصومی خانقاه در خصوص فرآیند ابطال معاملات نیز گفت: در دستورالعمل موجود در این خصوص، بندی را گنجاندیم تا نحوه اجرای فرآیند ابطال معاملات به تایید هیات مدیره بورس‌ها برسد و حداقل یک فرآیند اجرایی تنظیم شود تا توسط هیات مدیره بورس‌ها چکش‌کاری شود و یک وحدت رویه در این رابطه داشته باشیم.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 606