• 1398/11/13 - 13:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دبیرکل کانون کارگزاران: معافیت برای تمام خدمات بازار

هرآنچه که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد به‌صورت شفاف در قانون باید اعلام شود که از پرداخت مالیات معاف هستند

۹۸۱۱۱۳_News_Bann

  به‌گزارش روابط‌عمومی کانون کارگزاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با تصویب ماده ۹ لایحه مذکور که درباره معافیت کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود، موافقت کردند. برخی از بندهای این مصوبه شامل حال بازار سرمایه می‌شود که گویی مغفول مانده و در هیاهوی اخبار گم شد و مورد بررسی بیشتر قرار نگرفت. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که باید تمام خدمات بازار سرمایه همانند بانک‌ها و بیمه‌ها مورد معافیت از پرداخت هرگونه مالیات باشند. موضوعی که تاکنون محقق نشده است. در واکاوی بندهای مصوبات اخیر مالیاتی در گفت‌وگو با کارشناسان؛ اهمیت، اثرات ومزیت‌های این مهم مدنظر قرار گرفت.

  روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در مورد دریافت مالیات از خدمات بازارسرمایه با اشاره به قانون قبلی- خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار کالا در بورس و خارج از بورس- درباره قانون جدید گفت: در این قانون تمام خدمات بازارسرمایه به تشخیص شورای عالی بورس معاف اعلام شدند. البته این بند عبارتی کلی است و مشخص نیست چه خدماتی معاف هستند، تشخیص این موضوع به شورای عالی بورس محول شده و سپس توسط شورا با معافیت موافقت می‌شود.

  میرصانعی با بیان این موضوع که این مصوبه راه جدیدی را باز می‌کند، ادامه داد: در قانون قبلی به‌دلیل کلی گویی، شورای عالی بورس جزئیات را مشخص کرد و رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی موارد را ارسال کرد. اما رئیس سازمان امور مالیاتی تمکین نکرد. -اگر چه رئیس شورای عالی بورس وزیر اقتصاد بود.

  دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در مورد چالشی که وجود داشت، اضافه کرد: در جلسات مشترکی که بین ارکان بازارسرمایه و سازمان امور مالیاتی برگزار شد، با معافیت چند مورد ارسال شده موافقت به عمل آمد و به صورت بخشنامه ابلاغ شد. اما مواردی همچنان وجود دارد که اخذ مالیات از آنها مشکلاتی را برای بازارسرمایه به وجود آورده است. به نظر می‌آید با اصلاحاتی که انجام شده شورای عالی بورس بتواند موارد باقی مانده را نیز تصویب کند و ابهامات موجود درمورد مالیات بر ارزش افزوده برخی از خدمات در بازار سرمایه رفع شود. این مقام مسئول با تاکید بر این نکته که تمام خدمات بانکی و بیمه‌ای از پرداخت مالیات معاف هستند، افزود: تمام بازارهای مالی باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند. بنابراین بازارسرمایه نباید در برخی از موارد مشمول پرداخت مالیات باشد. به نظر می‌رسد با اصلاح قانون دست شورای عالی بورس برای موارد باقی مانده باز است و با معافیت آنها هزینه برای فعالان بازارسرمایه کاهش خواهد یافت.

   خدمات بازار شامل معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار معافیت مالیاتی دارد.

به‌نقل از شماره ۳۴۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵ 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 106
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم