حامد سنجری؛ کارگزاریها ملزم به راه اندازی مرکز داده پشتیبان هستند
مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه به کارگزاریها ابلاغ کرد تنها در صورت فعالسازی مرکز داده پشتیبان امکان بهرهبرداری از سامانه معاملاتی اختصاصی خود را خواهند داشت...
پیشبینی میشود با راه اندازی این مرکز پشتیبان، اختلالات در سامانه آنلاین کارگزاریها و همچنین سامانه معاملاتی بورس کاملا محدود شود.
بهگزارش کانون کارگزاران بهنقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، در همین رابطه حامد سنجری، سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: سال ۹۸ بند جدیدی مبنیبر راه اندازی مرکز داده پشتیبان به الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه اضافه و مراتب به کارگزاریها ابلاغ شد و اکنون با افزایش روزافزون استقبال از بورس و ورود تعداد زیادی از سرمایهگذاران، مقرر شد تا موارد کنترلی بیشتری به آن افزوده شود تا کارگزاران با مشکلاتی مشابه آنچه پیش از این رخ داده است، مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم جدید، زین پس، سامانه معاملاتی کارگزاری ها باید به یک مرکز داده پشتیبان مجهز باشد، ادامه داد: حساسیت این امر به ویژه با توجه به رونق اخیر بازار سرمایه بیش از گذشته نمایان شده و بر این اساس مجددا الزاماتی از سوی سازمان بورس به کلیه کارگزاری ها اعلام شد و مکاتباتی با این نهادهای مالی صورت گرفت تا نسبت به راه اندازی یک مرکز داده پشتیبان اقدام کنند.
سنجری ادامه داد: بر این اساس، هر کارگزاری که درخواستی مبنی بر ایجاد یک شرکت نرم افزاری IT اختصاصی داشته باشد باید مرکز پشتیبان اطلاعات خود را راه اندازی کند؛ در غیر این صورت تاییدیه امنیتی از سوی سازمان بورس صادر نمی شود.
وی در ادامه به کارگزاریهایی اشاره کرد که با شرکت های خدمات بر خط بازار سرمایه (OMS) همکاری دارند و افزود: این کارگزاری ها نیز باید ماهانه وضعیت پیشرفت خود را گزارش دهند و هر چه سریعتر نسبت به راه اندازی مرکز داده پشتیبان اقدام کنند.
به گفته سنجری، چنانچه مدت زمان مدنظر و تعیین شده برای راه اندازی این مرکز تمام شود و اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، مجوزهای تاییدیه امنیتی کارگزاری ها لغو خواهد شد.
سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار در پاسخ به این سوال که الزام کارگزاریها به تجهیز مرکز پشتیبان چه کمکی به سرمایه گذار خواهد کرد؟ گفت: ما مصر هستیم که مرکز پشتیبان فعال سازی شود و دقیقا نتیجه مستقیم این امر معطوف به سرمایه گذاران است. در واقع اختلال در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها آن هم به مدت ۲تا ۳ روز، ضرر و زیان معاملاتی برای سهامداران و سرمایه گذاران به دنبال خواهد شد و باید در رفع این مشکل اقدامات جدی صورت گیرد.
سنجری با اشاره به اینکه مشکل فنی و امنیتی حوزه آیتی در نهاد مالی یک امر طبیعی است، گفت: زمانی که به این مرکز پشتیبان مجهز باشیم، در صورت بروز چنین مشکلاتی این مرکز داده پشتیبان در مدت زمان کوتاهی فعال شده و سهامدار قطعی طولانی مدت نخواهد داشت و این قطعی شاید تنها محدود به چند ساعت باشد.
به گفته این مقام مسوول، چنانچه این مرکز داده بهینه پیاده سازی شود که تلاش و هدف اصلی سازمان بورس نیز تحقق این امر است، زمان قطعی و اختلال به حداقل ممکن می رسد.
سنجری در ادامه افزود: همین رویه ای که برای کارگزاریها در نظر گرفته شده به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نیز ابلاغ شده و در واقع باید این شرکت معاملات را به صورت کپی در یک مرکز جداگانه نگهداری کند که اگر قطعی سامانه به صورت زیرساختی یا هر مشکلی از جمله سوختن قطعه ای رخ داد، مرکز داده دوم از بازار سرمایه پشتیبانی کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در این راستا شرکت مدیریت فناوری اقدامات مناسبی انجام داده و فعالیت مثبتی در زمینه راه اندازی و پیاده سازی این مرکز پشتیبان صورت داده است.
سنجری در ادامه تاکید کرد: مرکز کنترل و نظارت اعتبارات (مکنا) شدیدا پیگیر این موضوع است و تعارفی برای راه اندازی این مراکز امنیتی با هیچ کدام از کارگزاریهای فعال در بازار سرمایه وجود ندارد. کارگزاریها باید در حوزه آی تی به ویژه در بحث مرکز پشتیبان داده سرمایهگذاری منطقی انجام دهند و قطعا این امر به پایداری درآمد آنها کمک می کند.
انتهای پیام/