• 1403/07/15 - 15:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

رئیس سازمان بورس در همایش روز کارگزار به مناسبت سالروز تاسیس کانون مطرح کرد؛ مشکلات اصلی بازارسرمایه با همکاری کارگزاران شناسایی شد

همایش روز کارگزار به مناسبت سالروز تاسیس کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد شرکت‌های کارگزاری، ارکان و فعالان بازارسرمایه در هتل ارم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس، حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در این همایش که روز 14 مهرماه همزمان با سالروز تاسیس کانون کارگزاران بورس برگزار شد، به برنامه‌های جدید این سازمان برای تقویت بازارسرمایه اشاره کرد و ضمن تبریک روز کارگزار، از زحمات روسای پیشین سازمان و فعالان بازارسرمایه قدردانی کرد.

صیدی از طراحی ۱۷ اقدام اولویت‌دار برای بهبود شرایط بازارسرمایه در شش ماه آینده خبر داد و گفت: هدف ما حرکت بازارسرمایه در مسیر رشد است. در این مسیر یکی از نخستین اقدامات انجام شده، شناسایی مشکلات بازارسرمایه با همکاری کارگزاران بوده است.

او افزود: برای حفظ جایگاه کنونی اقتصاد کشور، به رشد سالانه ۶.۵ درصدی نیاز داریم که مستلزم سرمایه‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلاری است. نیمی از این سرمایه باید از طریق بازار سرمایه تأمین شود. همچنین افزایش شفافیت و کارآیی بازارسرمایه از مهم‌ترین اقدامات برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حفظ حقوق سهامداران و رفع موانع سرمایه‌گذاری، ضروری است؛ همچنین باید بازارسرمایه پیشرو باشد، اما متأسفانه در حال حاضر این بازار به جای هدایت اقتصاد، دنباله‌رو آن شده است.

صیدی همچنین به نقش کلیدی کارگزاران در افزایش شفافیت و کارآیی بازارسرمایه اشاره کرد و بر لزوم تسهیل صدور مجوزها و کاهش مقررات زاید تأکید کرد.

او گفت: باید مقررات و فرایندها را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که سرمایه‌گذاری تسهیل و هزینه‌های مبادلات کاهش یابد.

پیشنهادهای کتبی برای رفع مشکلات صنعت کارگزاری به مدیران بازارسرمایه ابلاغ شد

عظیم ثابت دبیر کل کانون کارگزاران بورس در همایش بزرگداشت روز کارگزار با تاکید بر صنعت کارگزاری به عنوان شاخص‌ترین صنعت مالی طی ۵۰سال اخیر بیان کرد: حدود ده هزار نفر در صنعت کارگزاری در حال فعالیت هستند؛ معدل سنی فعالان در حوزه کارگزاری ۳۵ سال است و ۸۰ درصد آنها از تحصیلات دانشگاهی دارند، این در حالی است که ۴۲ درصد فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند.

او در ادامه افزود: مشکلات بازار سرمایه از صنعت کارگزاری جدا نیست و روند سودآوری این صنعت به واسطه کاهش رونق بورس کاهش داشته است.

ثابت با اشاره به اینکه پیگیری های لازم برای رشد سودآوری و برگشت به حالت عادی در حال انجام است، ادامه داد: در خصوص مشکلات صنعت کارگزاری پیشنهادهای کتبی به مدیران بازار سرمایه ابلاغ شده است.

حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در ادامه این همایش با مروری بر تاریخچه قانون بازارسرمایه گفت: بهتر است قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۸۴ تغییری نکند، زیرا مشخص نیست از قانون جدید چه چیزی بیرون خواهد آمد.

او پیشنهاد کرد: با توجه به تحولات بازار سرمایه، بهتر است به قانون سال ۸۴ متمم‌هایی افزوده شود.

تقدیراز پیشکسوتان بازار

در پایان این همایش طی مراسمی از پیشکسوتان بازار وکارگزاران قدیمی آقایان احمد سلطانی، محمد ابراهیم قربانی‌فرید، ملک‌محمد یحیاییان، مسعود عموزاده و خانم نرگس افشار تقدیر و تشکر شد.

 

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 632