• 1403/09/13 - 16:02
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

در کارگروه امور معاملات اوراق بهادار بررسی شد: از راه‌اندازی سامانه «کارا» تا شرایط ارائه سامانه «شاهکار» کارگزاران

روزبه شریعتی، رئیس کارگروه معاملات اوراق بهادار در سال گذشته که پیش از این «کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام» نامیده می‌شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در این کارگروه طی سال 1402، بیان کرد: بررسی جمع آوری سامانه «As400» و راه‌اندازی سامانه کارا «درگاه الکترونیک کارگزاران» به عنوان سامانه جایگزین؛ بررسی رویه دریافت کارمزد معاملات صکوک و همچنین فرایند اجرایی معاملات صکوک توسط کارگزاران؛ بررسی شرایط ارائه سامانه شاهکار «شبکه احراز هویت کاربران» کارگزاران؛ بررسی کارمزد معاملات عمده و بلوکی؛ تنها برخی از اقدامات این کارگروه در سال گذشته تاکنون هستند.

به گزارش روابط عمومی کانون کارگزاران بورس؛ کارگروه «امور معاملات اوراق بهادار» یکی از کارگروه‌های تشکیل شده در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است که با هدف پیگیری مشکلات فعالان بخش بورس اوراق بهادار تشکیل شده است. روزبه شریعتی، رئیس پیشین این کارگروه، فعالیت‌ها و دستاوردهای کارگروه را طی یک سال گذشته تشریح کرده است. 

شریعتی، ضمن بیان اقدامات این کارگروه در سال گذشته، توضیح داد: جمع آوری سامانه ۴۰۰ AS و راه‌اندازی سامانه کارا و هیبرید شدن بازار ازمهم‌ترین دغدغه کارگزاران بوده که تا به امروز هم توسط کارگروه و هم سپرده‌گذاری مرکزی وجوه به طور مستمر در حال پیگیری بوده است.

او با اشاره به دغدغه‌های کارگزاران اظهار کرد: در یکسال گذشته تلاش کردیم تا مواردی اعم از احراز هویت مشتریان حقوقی، احراز هویت افراد خارج از کشور، تطابق شماره‌ همراه مشتریان، پیچیدگی کپچای سامانه کارا و مشکلاتی که از طرف سامانه‌ ادمین وجود داشته، برطرف شود.

شریعتی بررسی رویه دریافت کارمزد معاملات صکوک و همچنین فرایند اجرایی معاملات صکوک توسط کارگزاران را یکی دیگر از مواردی دانست که در این کارگروه مورد واکاوی قرار گرفته است.  

 

صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند وجه تضمین مشتریان بازار مشتقه باشند؟

او در ادامه بیان کرد: موضوع مهم دیگری که در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، وجه تضمین مشتریان بازار مشتقه بود. به بیان دیگر مشتریانی که در بازار آپشن فعال هستند و موقعیت‌های فروش می‌گیرند نیاز به آن دارند که وجه تضمینی را در کارگزاری قرار دهند؛ از گذشته تا به امروز، این وجه تضمین در حساب کارگزاری راکد می‌ماند و قابلیت اینکه به آن سود تعلق گیرد وجود نداشت، از طرفی باتوجه به دغدغه‌های نهاد ناظر، رگولاتوری و سپرده‌گذاری و همچنین با توجه به اینکه تمامی نمادها و صندوق‌های درآمد ثابت بازار هیبرید شده اند، قابلیت کنترل ریسک در این خصوص وجود دارد و میتوان صندوق‌های با درآمد ثابت ETF را به عنوان وجه تضمین این مشتریان در نظر گرفت. این موضوعی است که اکنون توسط کارگروه جدید در حال پیگیری می باشد.

شریعتی با اشاره به بررسی شرایط ارائه سامانه شاهکار «شبکه احراز هویت کاربران» کارگزاران در این کارگروه گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگزاری‌ها به ویژه در بخش پذیرش مشتریان این است که شماره‌ تلفن همراه افراد به نام خودآنها ثبت نشده و سامانه‌ شاهکار که منتصب به اداره ثبت‌احوال کشوری است، در سامانه سجام و سپرده گذاری مرکزی وجوه برقرار است؛ این درخواست از سمت کانون و کارگروه داده شده  که سامانه شاهکار به تمامی کارگزاری‌ها به عنوان یک سرویس اضافه شود و این قابلیت را داشته باشد که شماره تلفن همراه تمام مشتریان کارگزاری‌ را بتوان پایش کرد که به نام خود شخص باشد و سواستفاده از کد هیچ مشتری انجام نشود.

 

کارمزد معاملات عمده

رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران در پایان اظهار داشت: یک معامله‌ عمده تا دوماه از کارگزاری زمان می‌برد و بابت تمام ارائه‌ خدمات بورکراسی، نامه‌نگاری‌ها و تعهداتی که کارگزار انجام می‌دهد، کارمزد یا درآمدی از فرد شرکت‌کننده در معامله عمده دریافت نمی‌کند؛ حال اگر آن معامله عمده به نتیجه برسد کماکان کارمزدی با سقف معاملاتی ۳۰ میلیون تومانی برای کارگزاران دارد.

 این موضوع منجر به این شده است که بسیاری از کارگزاران از انجام معامله عمده فراری باشند. براین اساس، دغدغه حاضر از طرف کارگروه بررسی شد، مواردی نیاز سنجی و با بازارهای جهانی بنچمارک شده و همچنین با افزایش نرخ هزینه‌ها و نرخ تورم همسان سازی شده و ادامه آن به کارگروه جدید در سال جاری منتقل شده است؛ امیدواریم نتیجه‌ بسیار خوبی داشته باشد و دغدغه کارگزاران در این زمینه برطرف شود.

 

علاقمندان می‌توانند برای دیدن ویدئوی این مصاحبه به کانال تلگرامی کانون به آدرس https://t.me/iranseba مراجعه کنند.

  • گروه خبری : اخبار بورس,اخبار داخلی
  • کد خبر : 651