• 1400/09/08 - 15:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دبیرکل کانون کارگزاران از معضلات صنعت کار‌گزاری می‌گوید

دبیرکل کانون کارگزاران بورس علت اصلی کاهش بیش از ۵۶ ‌درصدی سود خالص ۸۰ شرکت کارگزاری را ناشی از وجود چالش در استفاده از خدمات شرکت‌های OMS دانست...

000908_Dehghani_News_Slid

محمدرضا دهقانی‌ احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در این‌خصوص گفت: در کشور ۲ شرکت OMS به‌نام‌‌‌های تدبیر و رایان به بیش از ۹۰‌درصد شرکت‌های کار‌گزاری سرویس ارائه می‌کنند، درصورتی‌که سرویس‌‌‌دهی این دو شرکت قطع یا با اختلال مواجه شود، بخش قابل‌توجهی از کار‌گزاری‌‌‌های فعال در بازار سرمایه در فرآیند معاملاتی خود با مشکل مواجه خواهند شد.

به گزارش کانون کارگزاران به نقل از دنیای‌اقتصاد، وی ادامه داد: در صورتی‌که کارگزاران پلت‌فرم معاملات برخط اختصاصی داشته باشند، ریسک مختل‌شدن همگانی معاملات در سطح بازار بسیار محدود می‌شود. هر چند که برای خیلی از کار‌گزاری‌‌‌ها با توجه به سطحی که دارند، این فرآیند (اختصاصی‌‌‌سازی) توجیه اقتصادی ندارد اما روندی که طی یک تا دو سال گذشته روی داده است نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌های کار‌گزاری بزرگ به سمت طراحی و توسعه پلت‌فرم معاملات برخط داخلی در راستای کاهش وابستگی حرکت کرده‌‌‌اند.

دهقانی در ادامه اظهار کرد: از طرفی در بیش از یک سال گذشته با توجه به الزامی که وجود دارد (۵/۳۷‌درصد از درآمد کارمزد کارگزاران باید وارد صندوق توسعه بازار شود) چنین رویدادی راه‌‌‌اندازی اختصاصی OMS را با چالش مواجه کرده است. در آینده نیز احتمالا کارگزارانی که به چنین سمتی مایل شده بودند دیگر جریان نقد کافی برای سرمایه‌‌‌گذاری در این حوزه را نخواهند داشت و به واسطه مصوبه سازمان بورس چنین ریسکی به صنعت تحمیل شده است.

وی تاکید کرد: بنا بر مقررات موجود هیچ محدودیتی در زمینه استفاده از سرویس OMS شرکت‌های پیمانکار توسط کارگزاران وجود ندارد، چرا‌که شرکت‌ها با توجه به مقررات می‌توانند خود اقدام به راه‌‌‌اندازی OMS ‌‌‌کنند یا با یک پیمانکار وارد همکاری شوند.

به گفته دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، شرکت‌هایی هم که مایل به چنین اتفاقی نباشند از سرویس‌‌‌دهی ۲ شرکت مذکور می‌توانند بهره‌‌‌ ببرند. فارغ از این موارد هر زمانی که مشتری از کارگزار خود شکایتی داشته باشد، می‌تواند به کمیته سازش کانون مراجعه کند. شکایت مطرح می‌شود، نماینده کارگزار حضور پیدا کرده و توضیحات لازم را نیز ارائه می‌کند. در صورت رضایت مشتری موضوع بر طرف می‌شود و در غیر این‌صورت شکایت به سطح بالاتر خواهد رفت و در هیات داوری سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در عین حال در صورت قطعی‌شدن رای هیات داوری، مانعی درباره پرداخت ضرر و زیان نیز وجود ندارد.

وی ‌افزود: معمولا شکایات فقط در باب IT نیست و به این مهم محدود نشده است‌‌‌. مواردی هم وجود دارد که بنابر ادعای مشتریان، کار‌گزاری سفارش را دریافت می‌کند اما در نهایت آن سفارش را انجام نمی‌دهد، یا پول مشتریان را به حساب آنها واریز نمی‌‌‌کند، بنابراین هرگونه شکایتی که مشتری از کارگزار داشته باشد از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران صورت می‌گیرد.

بنابر اظهارات دهقانی، تمام شرکت‌های کار‌گزاری به لحاظ مقرراتی موظف هستند که صورت‌های مالی خود را وارد سامانه کدال کنند اما برخی شرکت‌ها در موعد مقرر اقدامات لازم را در این زمینه صورت نمی‌دهند. کانون کارگزاران ضامن اجرای مقرره‌‌‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه تدوین کرده، نیست، بلکه سازمان به‌طور مجزا با کار‌گزاری‌‌‌‌هایی که قانون را اجرا نکرده‌‌‌اند برخورد خواهد کرد. قاعدتا به شرکت‌هایی که صورت مالی خود را ارائه نمی‌کنند تذکر داده می‌شود و در این‌خصوص احتمالا تخلفی برای شرکت کار‌گزاری نیز ثبت می‌شود. این پروسه در اختیار کانون کارگزاران نیست.

 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 365
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

000908_Dehghani_News_Thum