• 1399/10/01 - 15:03
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

«نهمین سال حضور کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی جهت بررسی پرونده‌های مالیاتی نهادهای مالی بازار سرمایه»

991001_News_Ban

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در جهت حل و فصل اعتراضات نهادهای مالی بازار سرمایه در هيأت‌هاي حل اختلاف مالياتي، در سال 1390 با پيگيري‌هاي متعدد، مبني بر موافقت حضور نمايندگان در هيأت‌ حل اختلاف مالياتي در سال 1390 موفق به دريافت مجوز براي کسب کرسي حضور نمايندگان کانون در هيأت‌ حل اختلاف مالياتي گرديد، بر اين اساس کانون کارگزاران در طي 9 سال، از زمان موافقت تاکنون هر سال نمايندگان منتخب و خبره مالي خود را براي شعبات مختلف هيأت‌ حل اختلاف مالياتي معرفي مي‌نمايد. لازم به ذکر است که اين کانون با اعلام فراخوان از بين اعضاي خود افراد واجد شرايط به امور مالي و قوانين و مقررات مالياتي را انتخاب و به سازمان امور مالياتي جهت صدور حکم و حضور در هيأت‌ها معرفي مي‌نمايد. در حال حاضر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار داراي 20  نماينده خبره مالي در شعبات مختلف هيأت‌هاي حل اختلاف مالياتي جهت حل و فصل مسائل مالياتي نهادهای مالی بازار سرمایه دارد. طبق گزارشات در سال 1398،  نمايندگان کانون به بيش از 78 پرونده حل اختلاف مالياتي در حوزه‌هاي مختلف طي 32 جلسه رسيدگي نموده‌اند و از ابتداي سال 1399 تاکنون هيأت‌هاي تشکيل شده براي رسيدگي به پرونده‌هاي اعضا شامل  24 جلسه بوده است. در ادامه نحوه رسیدگی به پرونده‌های حل اختلاف مالیاتی در هیأت‌ها تشریح می‌گردد:

معمولاً اختلافات مالياتي از تبعات و عواقب تشخيص و مطالبه ماليات بوده که يا به خاطر عدم رعايت تکاليف مؤديان مانند عدم رعايت آيين‌نامه تحرير دفاتر و نگهداري صورت‌حساب‌ها و يا نتيجه برآيند عملکرد مأموران مالياتي در تشخيص است زماني که تشخيص ماليات بر مباني غير صحيح و نادرست استوار گردد و از قرائن و شواهد محکم و قابل استناد بي‌بهره باشد مسلماً اعتراض و نارضايتي مؤدي را نيز به همراه خواهد داشت. علاوه بر موارد فوق از عوامل ديگري چون اشتباهات احتمالي، ضعف فرهنگ عمومي مالياتي، ميل مؤديان به فرار از ماليات، عدم اطلاع از قوانين مقررات، زمينه‌هاي تاريخي ماليات گريزي و... را مي‌توان نام برد که در افزايش تعداد اعتراضات به پرونده‌هاي مالياتي بسيار مؤثر است.

طبق مقررات ماده 238 قانون ماليات‌ها در مواردي که مؤدي نسبت به برگ تشخيص ابلاغ شده معترض باشد به شرط رعايت نکات قانوني در اولين گام مي‌تواند جهت رفع اختلاف به اداره امور مالياتي مراجعه و کتباً تقاضاي رسيدگي مجدد نمايد. مميز کل به موضوع رسيدگي و با توجه به اسناد و مدارک ابرازي اعلام نظر مي‌نمايد. بدين ترتيب که يا مندرجات برگ تشخيص را قبول ننموده و راي به "تعويق درآمد" مي‌دهد و يا اين‌که اسناد و مدارک ارائه شده را براي تعديل درآمد کافي ندانسته و برگ تشخيص را تأييد مي‌کند که در هر دو حالت، موارد مذکور در ظهر برگ تشخيص منعکس مي‌گردد. در صورتي که مؤدي نيز با نظرات اعلام شده موافق باشد مراتب را امضا نموده و موضوع خاتمه مي‌يابد. شايان ذکر است که قانون­گذار تسهيلات و امتيازات خاصي براي آن دسته از مؤدياني که سعي مي‌کنند با استفاده از اين روش اختلاف مالياتي خود را مرتفع نمايند، قائل شده است.

در صورتي که مميزکل با مؤدي به توافق نرسند و همچنين در مواردي که برگ تشخيص بر اساس مقررات تبصره‌هاي ماده 203 و ماده 208 قانون ماليات‌ها به مؤدي ابلاغ گردد پرونده مالياتي بموجب ماده 244 قانون، جهت حل و فصل موضوع به هيأت حل اختلاف مالياتي بدوي ارجاع مي‌گردد. متعاقب آن واحد مالياتي پس از تشريفات قانوني کتباً زمان تشکيل جلسه هيأت را به مؤدي ابلاغ مي‌نمايد در مواردي که مأموران ماليات يا مؤديان نسبت به آراء صادره از سوي هيأت حل اختلاف بدوي معترض باشند مي‌توانند بر اساس ماده 247 قانون، ظرف بيست روز از ابلاغ راي مذکور کتباً تقاضاي رسيدگي در هيأت حل اختلاف تجديدنظر را نمايند. البته مؤدي مکلف است نسبت به پرداخت ماليات مورد قبول خويش در مهلت تعيين شده اقدام نمايد.

نسیم صدرموسوی(کارشناس امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار)

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 277
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم